Człowiek istotą religijną
Katecheza (II/15): Odkrywanie prawdy o religijności człowieka
Nieuniknione pytania
Doświadczenia cierpienia i śmierci, a w ostatnich czasach także przemocy i terroryzmu stawiają człowieka wobec pytań o sens życia, wartość cierpienia i miłości, o znaczenie dobra i zła, o granice ludzkiej wolności i źródło prawdy. Człowiek pyta też, jaka jest ostateczna racja jego istnienia. Szukając odpowiedzi, odkrywa w sobie liczne nadzieje i oczekiwania, które są wyrazem jego niezmierzonej tęsknoty za "czymś więcej", niż sam może osiągnąć tu, na ziemi. Ta tęsknota przybiera często postać niewytłumaczalnego odczucia, iż czegoś mu w życiu brakuje… (DsCh, II/68)
Jestem religijny, bo… |
Wierzę w Boga, bo… |
przestrzegam przykazań |
chcę! |
KKK 28 W ciągu historii, aż do naszych czasów, ludzie w rozmaity sposób wyrażali swoje poszukiwanie Boga przez wierzenia i akty religijne (modlitwy, ofiary, kulty, medytacje itd.). Mimo niejednoznaczności, jaką one mogą w sobie zawierać, te formy wyrazu są tak powszechne, że człowiek może być nazwany istotą religijną.
Religijne czynności człowieka:
- modlitwa, nabożeństwa
- ofiary, ołtarz
- pogrzeb i kult zmarłych
- miejsca święte (np. wzgórza)
- procesje i pielgrzymki
- gesty i znaki święte
- przedmioty święte (talizmany)
- posty i wyrzeczenia
- dobroczynność
- …
Różne aspekty religii:
- M.T.Cyceron (106-43): "odczytywanie" elementu Boskiego
- Laktancjusz (250-330): "wiązanie" człowieka z Bogiem
- św. Augustyn (354-430): "wybór" – opowiedzenie się za Bogiem
- św. Tomasz z Akwinu (1225-1274): oddawanie Bogu należnej czci
- D.E.Durkheim (1858-1917): system wierzeń i praktyk zespalających we wspólnotę
- A.N.Whitehead (1861-1947): wizja nadprzyrodzoności
Próby definicji religii (łac. relegere, religere, reeligare…)
W starożytności i średniowieczu próbowano wyprowadzać "definicję" religii ze samego słowa. I tak Cycero wywodził termin "religia" od słowa łacińskiego "relegere", co znaczyło "odczytywać na nowo"; Laktancjusz od słowa "religere" (wiązać, łączyć, spajać) i określał religię jako związanie człowieka z Bogiem; św. Augustyn od "reeligare" – ponownie wybierać.
Św. Tomasz z Akwinu twierdził, że "religia jest sprawnością (cnotą), na mocy której człowiek oddaje Bogu należną Mu cześć". Zaś Durkheim uznawał, że "religia stanowi jednolity system wierzeń i praktyk, które zespalają w jedną wspólnotę moralną, zwaną Kościołem, tych wszystkich, którzy do niej należą".
A.N.Whitehead napisał: "Religia jest wizją czegoś, co znajduje się ponad, poza i wewnątrz strumienia bezpośrednich rzeczy; czegoś, co jest realne i zarazem jeszcze oczekuje realizacji; czegoś, co jest odległą możliwością a zarazem jest największym z realnych faktów; czegoś, co nadaje sens wszystkiemu, co przemija i wymyka się poznaniu; czegoś, czego posiadanie jest ostatecznym dobrem a co jest ponad wszelkim zasięgiem; czegoś, co jest ideałem ostatecznym, i zarazem jest beznadziejnym poszukiwaniem".
Definicja religii
RELIGIA jest to relacja człowieka i danej społeczności do sacrum (Boga, bóstwa, absolutu), z którym człowiek czuje się związany.
Związek ten wyraża się w różnych formach identyfikacji:
- w systemie wierzeń (doktryna, wiara),
- w praktykach (kult, rytuały, moralność),
- w sferze społeczno-organizacyjnej (wspólnota, instytucje)
- oraz duchowości indywidualnej (mistycyzm).
K.Kościelniak, "Religie współczesnego Bliskiego i Dalekiego Wschodu", str. 41.
Katechizm Kościoła Katolickiego * KKK 27-33
28 W ciągu historii, aż do naszych czasów, ludzie w rozmaity sposób wyrażali swoje poszukiwanie Boga przez wierzenia i akty religijne (modlitwy, ofiary, kulty, medytacje itd.). Mimo niejednoznaczności, jaką one mogą w sobie zawierać, te formy wyrazu są tak powszechne, że człowiek może być nazwany istotą religijną.
29 Człowiek może jednak zapomnieć o tym "głębokim i żywotnym połączeniu z Bogiem" (KDK 19), może go nie dostrzegać, a nawet wprost ją odrzucać. Źródła takich postaw mogą być bardzo zróżnicowane (por. KDK 19-21): bunt przeciw obecności zła w świecie, niewiedza lub obojętność religijna, troski doczesne i bogactwa (Por. Mt 13,22), zły przykład wierzących, prądy umysłowe wrogie religii, a wreszcie skłonność człowieka grzesznego do ukrywania się ze strachu przed Bogiem (Por. Rdz 3,8-10) i do ucieczki przed Jego wezwaniem (Por. Jon 1,3).
30 "Niech się weseli serce szukających Pana" (Ps 105,3). Nawet jeśli człowiek może zapomnieć o Bogu lub Go odrzucić, to Bóg nie przestaje wzywać każdego człowieka, aby Go szukał, a dzięki temu znalazł życie i szczęście. Takie szukanie wymaga od człowieka całego wysiłku jego rozumu, prawości woli, "szczerego serca", a także świadectwa innych, którzy uczyliby go szukania Boga.
Człowiek pozostaje dla siebie istotą niezrozumiałą, jego życie jest pozbawione sensu, jeśli nie objawi mu się Miłość, jeśli nie spotka się z Miłością, jeśli jej nie dotknie i nie uczyni w jakiś sposób swoją, jeśli nie znajdzie w niej żywego uczestnictwa.
Jan Paweł II, encyklika Redemptor hominis, 10.
Wiara religijna to całkowite zaufanie człowieka do osobiście spotkanego Boga.
G. van der Leeuw, historyk religii.
K.Kościelniak, Chrześcijaństwo w spotkaniu z religiami świata, s. 13.
K.Kościelniak, Religie współczesnego Bliskiego i Dalekiego Wschodu (cz.1). Złożony obraz zjawiska religii, 2014, s. 41.