Wojna i pokój
Katecheza (II/43): Rozpoznawanie stanowiska Kościoła wobec wojny i pokoju.
Jeszcze dziś pokój jest możliwy.
A jeśli jest możliwy, pokój jest również obowiązkiem!
Jan Paweł II (1.01.2004)
Wojna i pokój
wojna to: |
pokój to: |
|
|
Możliwe, pozytywne "skutki" bolesnych doświadczeń (np. wojny):
- dowartościowanie przyjaźni, miłości, poświęcenia
- odpowiedzialność za innych, solidarność
- oczyszczenie ludzkich intencji
- rozbudzenie patriotyzmu, heroizm
- dojrzalsze spojrzenie na własne życie
- …
Pokój może zaistnieć tylko wówczas, gdy relacje międzyludzkie będą się opierały na prawdzie, sprawiedliwości, miłości i wolności.
Jan XXIII, encyklika o pokoju między narodami, Pacem in terris (1963).
Nigdy nie będziemy mogli być szczęśliwi, gdy jesteśmy przeciw sobie nawzajem i nigdy przyszłości ludzkości nie da się zapewnić terroryzmem i logiką wojny (...)
Będziemy błagać Boga przede wszystkim o nawrócenie serc i dalekowzroczność sprawiedliwych decyzji, podejmowanych dla rozwiązania odpowiednimi i pokojowymi środkami sporów, stojących na drodze pielgrzymki ludzkości w obecnych czasach.
Jan Paweł II, Przed modlitwą Anioł Pański, 2.03.2003.
Wysłuchajcie wszyscy pokornego apelu Następcy Piotra, który woła: Jeszcze dziś (…) pokój jest możliwy. A jeśli jest możliwy, pokój jest również obowiązkiem!
Jan Paweł II, orędzie na Światowy Dzień Pokoju (1.01.2004).
Katechizm Kościoła Katolickiego * KKK 2307-2317 »
2308 Każdy obywatel i wszyscy rządzący są zobowiązani do działania na rzecz unikania wojen. Tak długo jednak jak będzie istniało niebezpieczeństwo wojny, a równocześnie brakować będzie międzynarodowej władzy posiadającej niezbędne kompetencje i wyposażonej w odpowiednią siłę... rządom nie można odmawiać prawa do koniecznej obrony, byle wyczerpały wpierw wszystkie środki pokojowych rokowań.
2309 Należy ściśle wziąć pod uwagę dokładne warunki usprawiedliwiające uprawnioną obronę z użyciem siły militarnej. Powaga takiej decyzji jest podporządkowana ścisłym warunkom uprawnienia moralnego. Potrzeba jednocześnie w tym przypadku:
- aby wszystkie pozostałe środki zmierzające do położenia jej kresu okazały się nierealne lub nieskuteczne;
- aby były uzasadnione warunki powodzenia;
- aby użycie broni nie pociągnęło za sobą jeszcze poważniejszego zła i zamętu niż zło, które należy usunąć. W ocenie tego warunku należy uwzględnić potęgę współczesnych środków niszczenia.
Ocena warunków uprawnienia moralnego należy do roztropnego osądu tych, którzy ponoszą odpowiedzialność za dobro wspólne.
Modlitwa o pokój
O Panie, uczyń z nas narzędzia swego pokoju
abyśmy siali miłość, tam gdzie panuje nienawiść;
wybaczenie, tam gdzie panuje krzywda;
jedność, tam gdzie panuje zwątpienie;
nadzieję, tam gdzie panuje rozpacz;
światło, tam gdzie panuje mrok;
radość, tam gdzie panuje smutek.
Spraw, abyśmy mogli
nie tyle szukać pociechy, co pociechę dawać;
nie tyle szukać zrozumienia, co rozumieć;
nie tyle szukać miłości co kochać;
Albowiem dając – otrzymujemy;
wybaczając – zyskujemy przebaczenie
a umierając – rodzimy się do wiecznego życia,
przez Jezusa Chrystusa, Pana naszego.
św. Franciszek z Asyżu
Modlitwa o pokój w Syrii »
Afrykańska modlitwa o pokój
Wszechmogący Boże,
Wielki Kciuku, bez którego nie można zawinąć jakiegokolwiek węzła: Grzmiący Piorunie, który rozłupujesz potężne drzewa;
Wszystkowidzący Panie na wysokościach, który widzisz nawet ślady antylopy na potężnych skałach tutaj na ziemi;
Ty jesteś jedyny, który nie waha się odpowiedzieć na nasze wołanie;
Ty jesteś kamieniem węgielnym pokoju. (...)
Przeto błagamy o pokój w świecie. Niech zapanuje pokój w Watykanie. Udziel pokoju Afryce. Daj go także każdemu człowiekowi, domom, i rodzinom i niech on obejmie wszystkie krańce świata.
Modlimy się o długie życie, mądrość, pokój, roztropność i odwagę dla Jego Świątobliwości Papieża Jana Pawła II i Jego doradców.
Obdarz ich błogosławieństwem.
Niech wyklęci będą wszyscy niegodziwi, którzy w niwecz obracają ten chwalebny wysiłek uczyniony dla umocnienia pokoju.
Niech Twoje błogosławieństwa spłyną na wszystkich, którzy popierają pokój i umacniają go.
W końcu prosimy Cię w kilku słowach tylko. Ty zachowałeś i sprowadziłeś nas tutaj bezpiecznie; odprowadź nas szczęśliwie do domu.
Niech wszyscy źli przodkowie i duchy przyjmą swój napój i pierzchają do swego siedliska.
Asyż, 27.10.1986
Jan XXIII, encyklika Pacem in terris o pokoju między narodami, którego podstawą winna być prawda, sprawiedliwość i wolność (1963) – "… i do ludzi dobrej woli").
Jan Paweł II, Orędzia na Światowe Dni Pokoju (1 stycznia)
Oratorium "Tu es Petrus" – Litania z czterema porami roku.