• "Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał…

  • … aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne." (J 3,16)

Parafia św. Kazimierza w Krakowie

Serwis liturgiczno-katechetyczny
  • www.kerygma.pl

    Słowo "kerygma" w Nowym Testamencie oznacza głoszenie Ewangelii, nauczanie, nawoływanie.

    Strona katechetyczna KERYGMA jest próbą włączenia środków informatyki w dzieło głoszenia Ewangelii, zwłaszcza w ramach szkolnej katechezy.

Aktualne...

Misja Kościoła w świecie

38. Ukazywanie misji Kościoła w świecie

Jak wygląda nasz świat

pozytywne zjawiska negatywne zjawiska
  • poczucie wolności
  • świadomość praw człowieka
  • potęga gospodarcza
  • solidarność, jedność
  • łatwość komunikacji
  • głód, nędza
  • antagonizmy
  • wykorzystywanie człowieka
  • brak postępu duchowego
  • niewola społeczna, psychiczna
  • samotność, obojętność
  • niezadowolenie

Dlaczego?

  • zły podział dóbr
  • brak chęci zrozumienia potrzeb innych
  • brak zainteresowania
  • egoizm

 

Obowiązek głoszenia Ewangelii, szanujący wolność człowieka, wynika z nakazu misyjnego zmartwychwstałego Jezus: "Idźcie i nauczajcie wszystkie narody" (Mt 28,19).

 

"W domu Ojca mego jest mieszkań wiele".

Zapewnienie Jezusa (J 14,2)

"Intencją Boga jest zbawienie człowieka,
i ta intencja nazywa się Kościołem."

Klemens Aleksandryjski (+215)

Podstawowe zadania Kościoła:

  1. Doprowadzania ludzi do zbawienia poprzez głoszenie słowa Bożego i sprawowanie sakramentów
  2. Działalność charytatywna jako wyraz praktycznej realizacji przykazania miłości

 

Misja Chrystusa Odkupiciela, powierzona Kościołowi, nie została jeszcze bynajmniej wypełniona do końca. Gdy u schyłku drugiego tysiąclecia od Jego przyjścia obejmujemy spojrzeniem ludzkość, przekonujemy się, że misja Kościoła dopiero się rozpoczyna i że w jej służbie musimy zaangażować wszystkie nasze siły.

Jan Paweł II, Redemptoris missio (RM), 1.

Kościół posłany przez Boga do narodów, aby był powszechnym sakramentem zbawienia usiłuje głosić Ewangelię wszystkim ludziom z najgłębszej potrzeby własnej katolickości oraz nakazu swego Założyciela. Sami bowiem Apostołowie, na których Kościół został założony, idąc w ślady następców jest nieustannie prowadzić to działo, aby nauka Boża się szerzyła i była wysławiana i aby królestwo Boże na całym świecie głoszono i zakładano.

Dekret o działalności misyjnej Kościoła (DM), 2.

Jezus na początku przywołał do siebie tych, których sam chciał i przybyli do Niego. I ustanowił dwunastu, aby z Nim przebywali i żeby ich wysyłał nauczać. W ten sposób zostali Apostołowie zarodkiem nowego Izraela i równocześnie zaczątkiem nowej hierarchii. Następnie, kiedy raz na zawsze swoją śmiercią i zmartwychwstaniem dopełnił w sobie samym tajemnicę naszego zbawienia i odnowienia wszystkiego, osiągnąwszy jako Pan wszelką władzę na niebie i na ziemi, zanim został wzięty do nieba, założył swój Kościół jako sakrament zbawienia. Apostołów zaś posłał na cały świat, podobnie jak Jego posłał Ojciec polecając im Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Uczcie je zachowywać wszystko, co wam przykazałem (por. Mt 28, 19-20) (…). Dlatego na Kościele spoczywa obowiązek rozkrzewiania wiary i zbawienia Chrystusowego.

Dekret o działalności misyjnej Kościoła (DM), 5.

Działalność misyjna ma swoje uzasadnienie w woli Boga, który chce, aby wszyscy ludzie byli zbawieni i doszli do uznania prawdy. (…) Sam Chrystus bowiem podkreślając wyraźnie konieczność wiary i chrztu, potwierdził równocześnie konieczność Kościoła, do którego ludzie dostają się przez chrzest jak przez bramę.

Dekret o działalności misyjnej Kościoła (DM), 7.

Facebook